donderdag 13 maart 2014

Heerlijk verse asperges proeven zo van het land

Volgens de traditie wordt het Nederlandse aspergeseizoen geopend op de tweede donderdag van april, die dit jaar op 10 april valt, maar door de warme winter worden de asperges dit jaar een maand eerder dan gebruikelijk gestoken. Het seizoen is officieel rond 24 juni ten einde, maar dat kan dit jaar vroeger zijn, dan wordt er gestopt met steken om de aspergeplant de kans te geven zich te herstellen. Slechts tien weken per jaar wordt dit ‘witte goud’ in Nederland geoogst. Alle reden dus om er volop van te genieten. Tijdens het aspergeseizoen zijn er in de provincies Noord-Brabant, maar vooral in Limburg tal van activiteiten zoals speciale wandel-, fiets- en autoroutes langs aspergetelers, aspergemarkten en restaurants met culinaire asperge arrangementen. Een overzicht van routes en activiteiten vindt u op www.aspergecentrum.nl.

De verliefde Asperge

Ik lag met jou in hetzelfde bed.
we sliepen wel rechtop.
Jij stak er net wat bovenuit:
vandaar jouw blauwe kop.

'k Was stapel op jouw lange lijf,
dat mag je nu best weten.
Ik vond jou echt een reuze-wijf:
gewoon om óp te vreten.

Laatst droomde ik de hele nacht
aan één stuk door van jou.
Jij werd mijn bruid, mooi in het wit,
omdat ik van sleepasperges hou.

Plots werd mijn droom heel bruut verstoord:
ik bloeide aan m'n kuiten.
We werden allebei vermoord
door zo'n hovenier... van Nuyten.

We werden in een kistje gelegd
en spoedig daarna gewassen.
Mijn rug was krom, de jouwe recht,
jij werd dus Eerste Klasse.

Wat wreed toch van zo'n hovenier
ons zó uiteen te rukken.
'k Heb jou daarna nooit meer gezien,
want ik lag bij de stukken.

Weet je wat ik het gekke vind?
't Is eigenlijk heel stom:
Terwijl óns leven in de grond begint,
is dat bij de mens net andersom.

Paul Asselbergs (1945)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten