Ootmarsum |
Poaskearls in Ootmarsum |
GOEDE VRIJDAG 's Avonds op Goede Vrijdag staan de twee
nieuwe Poaskearls een half uur voor aanvang van de Gezinsviering om 19.30 uur,
voor de ingang van de RK Kerk H.H. Simon&Judas. Tien minuten voor de
aanvang van de viering in de kerk verschijnen ook de zes andere Poaskearls,
waarna ze samen de kerk binnengaan.
STILLE ZATERDAG Op Paaszaterdag wordt onder leiding
van de Poaskearls hout gehaald voor het Paasvuur op 1e Paasdag. Om 12.00 uur
begint de stads-omroeper zijn rondgang door het centrum. Hij verschijnt op de
Markt met een grote bel en spreekt daar driemaal zijn traditionele uitnodiging
uit. “All dee met wil goan en poashoalt haal’n, möt um één uur op 't Markt
wéén”. Om één uur vertrekken dan de drie paaswagens vanaf de Markt. De
paaswagens zijn oude sleepwagens, elk bespannen met twee prachtige zware
paarden. De wagens vertrekken naar het Springendal. Daar wordt het hout voor
het paasvuur, dat al klaar ligt, op de wagens geladen. Tegen zonsondergang
komen de wagens, zwaar beladen, Ootmarsum weer binnen.
Stadsomroeper in Ootmarsum |
EERSTE PAASDAG ’s Morgens om 8.30 uur verzamelen de
Poaskearls zich voor de ‘Rondgang rond de Weme’, waarbij de twee paasliederen
gezongen worden. Aan deze rondgang doen alleen mannen mee. De rondgang wordt
afgesloten met de Hoogmis in de RK Kerk.’s Middags vanaf twee uur wordt
dezelfde rondgang nogmaals herhaald en dan met een Plechtig Lof in de kerk
besloten. Tegen 17.00 uur gaan de Poaskearls naar de paaswei. Daar lopen ze een
keer rond het paashout onder het zingen van “Christus is opgestanden”.
Vervolgens lopen de Poaskearls naar de stad, waar dan het vlöggeln begint. Aan
de rand van de stad legt de oudste zijn rechterhand op de rug, waarna zijn
“moat” zijn linkerhand daarin legt. Daarna volgen de andere Poaskearls in
volgorde van aantal dienstjaren en daarachter volgt de voorzanger. Achter de
voorzanger haakt jong en oud aan, waardoor er een lange keten van mensen
ontstaat, die zich zingend door de straten en steegjes van de stad slingert.
Onderweg trekt men rond stiepels en door een aantal gebouwen. Op de Markt rolt
de lange slinger van mensen zich uiteindelijk op. Beide paasliederen worden nog
eenmaal gezongen en tenslotte worden de aanwezige kinderen onder hoerageroep
opgetild.
PAASVUUR Rond 20.30 uur wordt op de paasweide aan de Almelosestraat het paasvuur ontstoken door de oudste Poaskearl. De twee nieuwe Poaskearls moeten dit paasvuur brandende houden. Onderwijl worden wederom de paasliederen gezongen.
Paasvuur in Ootmarsum |
PAASVUUR Rond 20.30 uur wordt op de paasweide aan de Almelosestraat het paasvuur ontstoken door de oudste Poaskearl. De twee nieuwe Poaskearls moeten dit paasvuur brandende houden. Onderwijl worden wederom de paasliederen gezongen.
TWEEDE PAASDAG
Alles wat op eerste Paasdag gebeurt, wordt nu herhaald, op het paasvuur na.
HISTORIE VLÖGGELN
Sinds mensenheugenis wordt in Ootmarsum het vlöggeln beoefend, maar niemand weet precies hoe oud het gebruik is of wat de oorsprong is van dit gebruik. In de loop der tijd zijn er meerdere theorieën over verschenen. Het zou kunnen afstammen van de Germaanse reidansen tijdens de offerfeesten. Een minder waarschijnlijke verklaring is dat het herinnert aan de kerkgang van Weerselose kloosterzusters naar Ootmarsum. Sommige geschiedkun-digen noemen als oorsprong de vroegere paasprocessies. Deze mening wordt gesterkt door de beschrijving die pastoor Geerdink in 1840 gaf van het vlöggeln "per modum processionis", dus op de manier van een processie. Ook wordt wel beweerd, dat het vlöggeln zijn oorsprong in de middeleeuwse gesel- of flagellantenprocessies heeft. Tenslotte is er nog een theorie die de oor-sprong van het vlöggeln ziet in de vreugde-dansen van de katholieke inwoners van Ootmarsum over de herkregen godsdienst-vrijheid in 1795. Echter het vlöggeln is een folkloristisch en niet een zuiver katholiek gebruik, waar ook niet-katholieken aan deelnamen. Geen van deze theorieën levert het overtuigende bewijs. De theorie van de Germaanse rondgang is wel zeer aannemelijk omdat de Germanen vanaf een gewijde plaats naar hun dorp trokken om daar heil en zegen te brengen. De hele gemeenschap deed mee en achter elkaar lopend trok men door de huizen. Maar er is geen bewijs dat dit de oorsprong is. Waarschijnlijk is het Ootmarsumse vlöggeln een combinatie van heidense en christelijke gebruiken.
Mooie uitleg over een mooie traditie! Prachtig dat die in ere wordt gehouden.
BeantwoordenVerwijderen